Trykksaker er populære, men vi elsker å hate dem
Avis i forhold til nettet
En avis belaster klimaet med ca. 80 gram CO2. Leser du nyheter på nettet i 30 minutter om dagen, belaster dette med ca. 100 gram CO2. Alt vi foretar oss, belaster klimaet. Men de færreste vet hvor mye.
Vi nordmenn har et spesielt forhold til trykksaker, særlig dem som ukentlig mottar i postkassen. 90 % av de som mottar reklamer hjemme, bruker reklamene hver uke, og to av tre nordmenn sier i en ny undersøkelse, at reklametrykksaker gjør dem i stand til å finne gode tilbud.
Det er ingen grunn til å velge aviser og trykksaker fra alene av hensyn til miljøet.
Aviser er populære
Aviser er også populære. 7 ut av 10 nordmenn leser dem ofte eller alltid. Og 63 % av nordmennene foretrekker avisen i papirutgave fremfor på nett, viser en undersøkelse. Samtidig er forbruket av blader og magasiner i vekst.Ugeaviserne er også populære.
Kommunikasjon basert på trykk vokser også i en økende digital verden. Dette skyldes at print og digitale medier ikke er motsetninger, men to kommunikasjonsformer med forskjellige egenskaper og betydning i vår hverdag.
Trykksaker er brukervennlige
Trykksaken er håndgripelig og overskuelig, samtidig gir den verdifull og brukbar informasjon. Den er enkel og brukervennlig, samt transportabel i tid og rom.
Men trykksaker er også noe som vi nesten alle elsker å hate. Stakken av reklametrykksaker kritiseres fordi vi tror at de forurenser mye mer enn de faktisk gjør.
Det samme gjelder aviser og blader. Vi bruker dem flittigt, men vi vil ikke helt innrømme det. Dette svekker vårt miljøbevisste image.
Familiens C02-regnskap
De færreste vet hvor lite trykksakene påvirker familiens CO2-regnskap.
Daglige aviser, ukeavisene og reklamer utgjør ca. en procent av det samlede CO2-utslipp i en gjennomsnittlig norsk husstand. Dette svarer til knapt 130 kg CO2 om året.
15 års systematisk miljøinnsats
Bæredyktig, nordisk skogdrift, effektiv og energibesparende papirproduksjon basert på biomasse og vannkraft, gjenanvendelse av trykksaker og 15 års systematisk miljøinnsats i grafiske bedrifter sikrer norske aviser, blader og reklametrykksaker en god miljøprofil.
Klimautfordringen
Vi skal ta klimautfordringen seriøst og styrke forbrukernes bevissthed om klima og miljø.
Og det er sunn fornuft å velge uadressert reklame fra, hvis man ikke bruker dem. Eller droppe papiravisen hvis man helst leser nyheter på nettet.
Alternativerne belaster også klimaet, så det er ingen grunn til å krype langs husmuren med det nyeste matmagasin og de seneste ukebladene.
Følg miljødebatten, og les flere artikler på www.grakom.dk.
Artikkel fra Børsen, torsdag d. 5 mars 2009.
Av Lars Bram, adm. direktør, Grafisk Arbeidsgiverforening