Historien om lasertrykk.no
Hvordan fikk dere ideen til LaserTrykk.no?
LaserTryk.dk ble stiftet 5. mai 1999, nærmest ved en tilfeldighet. Faktisk var navnet den gang EntertainMen ApS, som under binavnet UngFerie arrangerte fester og ferier for unge.
Første kopimaskin
Vårt eget behov for trykksaker var stort og vi synes ikke at noen av trykkeriene levde opp til våre krav med hensyn til pris, kvalitet og leveringstid.
Vi innhentet derfor et tilbud på å få egne digitale trykk- og kopimaskiner. Sjokket var stort, da vi oppdaget hvor billig vi selv kunne produsere trykksaker.
Markedsprisen for en A3-fargeplakat var for 20 år siden ca. 10 kr./stk., og vår egen produksjonspris var 2,5 kr./stk. Vi kunne raskt regne ut at det var et stort potensiale på markedet.
Prisutviklingen har siden den gang gjort at prisen for en A3-fargeplakat i dag er under 3 kr./stk. Det er nå blitt vanskeligere å tjene penger på trykksaker og nedleggelser innenfor den grafiske bransjen viser tydelig hvor vanskelig det er å holde en lønnsom grafisk bedrift kjørende.
Diskoteker var våre første kunder
Etter å ha investert i den første maskinen kontaktet vi våre samarbeidspartnere, primært diskoteker. Vi spurte dem om vi ikke skulle trykke deres markedsførings-materiale når vi nå hadde maskinen stående.
Aggressiv prispolitikk
Vi startet en aggressiv prispolitikk og satset på mengde. Det ble raskt en suksess og snart kjørte den ene maskinen i døgndrift. Faktisk overnattet vi flere ganger sammen med maskinen for å fylle på papir.
Behovet for maskin nummer to, tre og fire kom raskt, og resten er historie.
I dag har LaserTryk.dk som eier LaserTrykk.no 40.000 firmaer og 55.000 privatpersoner på kundelisten.
Hvorfor har dere så mange privatkunder?
Størstedelen av vår omsetning kommer fra kunder i næringslivet. Tilveksten av privatkunder skyldes at vi de siste mange årene har solgt fotoprodukter til private.
Det kan være fotobøker, kalendere, lerreter, plakater mm.
Hvordan er dere forskjellig fra andre trykkerier?
Vi innrømmer gjerne at våre trykksaker neppe er av høyere kvalitet enn trykksaker fra våre dyktige kollegaer i bransjen. Vi bruker nogenlunde de samme maskinene og at kvaliteten er på topp betraktes i dag som en selvfølge.
Kundenes ønsker og behov
Da ingen av oss har grafisk utdannelse eller tidligere har arbeidet i den grafiske bransjen, har vi ofte en annen tilgang til tingene enn våre kollegaer.
Vi har ekstremt mye fokus på kundenes ønsker og behov. Folk kaller vår kundeservice veldig amerikansk. Vi holder det vi lover og hvis ikke får kunden trykksaken gratis.
Det høres litt reklameaktig ut, men det er det ikke. Vi er noen hyggelige gutter og anser det som essensielt å investere i et godt og langvarig kundeforhold.
Vi måler jevnlig vår kundeøkning, den seneste statistikken viser at over 70% av våre nye kunder kommer på anbefaling fra andre kunder.
Intelligent produksjon
Det unike ved vårt konsept er at vi har plassert oss på markedet der hvor kunden ønsker at deres trykkeri skal være.
Vi er konstant fokusert på å være effektive, samtlidig ønsker vi å sikre at kunden får den laveste pris. Dette gjøres bl.a. ved å produsere intelligent.
Med vårt "puljetrykk" lar vi mange kunder dele de høye oppstartsomkostningene, som tradisjonelt forekommer ved offsettrykk. Kunden mottar samme trykksak, men får den mye billigere. Det er innenfor "puljetrykk", at vi de seneste år har opplevd størst vækst.
Vi har også nedskåret selgere og kundemøter. De fleste av våre kunder finner selv informasjon om deres trykksaker på vår hjemmeside.
Vi har dog ikke valgt å gå "hele veien" i jakten på den laveste pris. Vi er ikke et 100 prosent online discount-trykkeri, som typisk finnes i utlandet.
Våre kunder er glad for å ha en fast rådgiver, hvis et eller annet skulle gå galt. Derfor har vi valgt å beholde vårt store kundeserviceteam på 30+ mann.
Kan dere forklare hva "puljetrykk" er?
Oppfunnet av LaserTryk.dk
Ordet puljetrykk ble oppfunnet av LaserTryk.dk i 2002. Ordet dekker over vår unike måte å produsere små trykksaker på.
Da flere andre i bransjen begynnte å bruke betegnelsen, valgte vi i 2005 å varemerkebeskytte betegnelsen og registrere puljetryk.dk.
Enkelt konsept
Vi har flere standard-papirtyper, som vi trykker i noen faste opplag.
Kundenes trykkoppgaver samles på disse trykkarkene som sendes i trykken når de er fylte. I begynnelsen lovte vi å trykke minimum en gang om måneden (første tirsdag) med levering en uke senere. Leveringstiden var altså 10-40 dager.
Hvis man hadde tid til å vente kunne man derfor spare penger. Hvis trykksaken hastet måtte vi enten trykke den tradisjonelt eller i digitaltrykk.
Papirtyper
Vårt første puljetrykkprodukt var 260 g Chromo-kartong, som er egnet til postkort, billetter, visittkort mm. Siden fulgte 90 g offset-papir (brevpapir) og 170 g silk, som er velegnet til løsblader, flyers, foldere og hefter.
I 2009 kom puljetrykk på 300 g silk-papir. Dette åpnet opp for å trykke eksklusive salgsmapper, produktblader, kraftige brosjyrer og foldere. Puljetrykk på 300 g silk-papir er i dag oppgradert til 350 g silk-papir.
Nedsatt produksjonstid
Flere og flere av våre kunder fikk øynene opp for puljetrykk-konseptet og ville gjerne spare penger. Vi kunne derfor fylle arkene raskere og nedsette produksjonstiden betraktelig.
Fra 40 til 4 dager
Hvor produksjonstiden i 2003 var opp til 40 dager, falt den i 2006 til 10 hverdager, i 2008 senket vi den igjen til 6 hverdager, i 2010 til 4 hverdager og 2012 helt ned til 3 hverdager.
Det betyr at puljetrykk i dag ikke bare er billigere enn tradisjonell trykning og i like god kvalitet, men faktisk er raskere enn de fleste alminnelige trykkeriers normale leveringtid.
Ekspresstrykking av puljetrykk
I 2011 har vi introdusert ekspresstrykking på samtlige puljetrykk-produkter. Med ekspresstrykk kan vi sende alle produkter dagen etter at varen er bestilt. Selv med tillegg for ekspresstrykk er puljetrykk ofte billigere enn tradisjonell offsettrykking.
Så med "puljetrykk" er fordelene ved den høye offsetkvaliteten kombinert med lav pris og rask levering.
Gjør dere noe for å markedsføre bedriften?
Vi har konstant fokus på markedsføring og branding. Dette fokus ble skapt tidlig, da vi arrangerte fester og ferier. Da måtte vi konkurrere med andre arrangører om oppmerksomhet fra den unge målgruppen.
Vi benytter de tradisjonelle markedsføringskanalene, som directmails, online/offline annonser og søkemaskineoptimering. Har vi noe nytt og spennende å fortelle kan vi godt finne på å lansere omfattende kampanjer på kryss og tvers av medier. Dette gjorde vi bl.a., da vi ble utnevnt til et Svanemerket trykkeri.
Men da vi vet at de fleste av våre kunder kommer på anbefaling fra andre kunder, fokuserer vi daglige på å gi de nåværende kundene våre litt mer enn de forventer. Så skal de nok klare markedsføringen for oss ved å anbefale oss til deres nettverk.
Hvordan er konsernet inndelt i dag?
Vi har delt inn konsernet i flere selskaper, som alle drives i Århus. De tre primære selskapene er:
LaserTryk.dk A/S
Hovedselskapet, som helt eller delvis eier de andre selskapene.
Finnes på lasertrykk.no.
ScandinavianBook A/S
Stiftet i 2009 og arbeider utelukkende med bokproduksjon.
De fleste kundene er forlag, men vi jobber også med manual- og bokproduksjon til arbeidslivet. Finnes på www.scandinavianbook.no.
Hva er planen fremover?
Vi fortsetter med å fintune det nåværende konseptet, hvor vi ønsker å gjøre det enkelt for våre kunder å bestille trykksaker online. Dog uten noen form for kompromiss til fantastisk kundeservice.
Optimering til miljø- og klimavennlig produksjon
Vi fortsetter løpende med å optimere og utvide produksjonsutstyret vårt. Vi mener nemlig at vi som stor produksjonsvirksomhet har en forpliktelse til å verne om miljøet og konstant forsøke å redusere virksomhetens miljøbelastning. I tillegg har optimeringen av produksjonstutstyr ofte den sidegevinst at omkostningene våre blir lavere, så vi kan gi våre kunder superlave priser på trykksakene deres.
Automatisert bokproduksjon
Vi fortsetter utviklingen Bookbox, et spesielt boktrykk-konsept for forlag som vil holde utgiftene nede. Vi trykker nemlig forlagets tittel i veldig små opplag og holder løpende øye med hvor mange bøker forlaget har på lager, så vi kan produsere en ny kasse før lageret er helt tomt.
Intelligente IT-løsninger
Vår IT-avdeling og innovasjonsteam arbeider konstant på smarte programvareløsinger som gjør det enda enklere (og billigere!) å selge og kjøpe trykksaker. Hvis du f.eks. eier en nettbutikk med plakater eller postkort, kan du faktisk koble salget ditt rett opp til vår produksjon, selvfølgelig også med levering til din sluttkunde.
Trykksaker som kunst
I har virkelig gått i gang med kreative tanker til hvordan vårt produksjonsutstyr kan brukes til mer enn standard trykksaker. Faktisk er det stort potensiale i reproduksjon av f.eks. kunst. Fordi mulighetene er så mange, så har vi faktisk også ansatt en «trykksak-konstruktør» til å utvikle nye produkter etter våre kunders behov.
Hold deg oppdatert
Bli oppdatert med nyheter via emailservice eller facebook.
Andre prosjekter
LaserTrykk.no er del av et internasjonalt konsert som, utover produksjon og kontorfasiliteter i Danmark, har trykkerier i Sverige, Tyskland, Polen, England og Spania. Som del av Scandinavian Print Group med mer enn 550 ansatte, er vi Skandinavias største grafiske virksomhet.
Samlet styrke
Vi har avdelinger fordelt over hele Skandinavia og kan hjelpe deg på ultrakort basis nåer det er nødvendig.