25 TIPS TIL DEG SOM OVERVEIER Å GÅ PÅ MESSE

Tusenvis av kunder går hvert år på messer med trykksaker og messesystemer fra LaserTrykk.no.
Vi har bedt dem dele sine beste messetips.

FØR MESSEN, BOOKING AV MESSESTAND

1. Location, location, location
Book tidlig. Helt opp til 12 mnd. før, så du sikrer deg best mulig plassering.
Et godt triks er å plassere din messestand ved kaffe- og matsteder eller på et
hjørne med mye trafikk.

2. Location slår størrelse
Gå etter en mindre messestand, hvis det betyr, at den er bedre plassert.

FØR MESSEN, UTFORMING AV MESSESTAND

3. Ha orden på basis-trykksakene som roll-ups, foldere, flyers og visittkort
Husk å bestille de klassiske messetrykksakene i god tid. Ikke minst visittkort. Mange visittkort.
De skaper alltid oppmerksomhet, og koster ikke så mye.

4. Skap oppmerksomhet med beachflagg, matter, t-skjorter og fargetema
Benytt utradisjonelle trykksaker og overvei et fargetema, som går igjen på hele messestanden,
inkl. bekledning. Det gjør at din messestand skiller seg ut fra mengden.

5. Giveaway
Sørg for at alle får noe med fra din messestand hvor din logo synes. F.eks en folder, en
flaske vann eller et visittkort.

6. Overvei en aktivitet
Overvei konkurranser, f.eks. hvor man skal vende tilbake på et gitt tidspunkt og overvære loddtrekningen. Et lykkehjul på messestanden er også alltid en hit.

7. Bruk video
Fjernsyn med demo-video er god til at fange folks oppmerksomhet. Så kan du som utstiller
enkelt få kontakt med dem mens de står og ser videoen – vent til videoens neste loop.

8. Få kontakt med sansene i din grafiske oppsetting
Bruk mange farger, grafikk og bilder. La de lange produktbeskrivelsene ligge igjen hjemme.

9.Husk å reklamere … i taket
Mange overser muligheten til å få lov å henge bannere ned fra taket. De er geniale
og kan ses i hele hallen.

10. Husk å reklamere … andre steder
Husk at dine potensielle kunder er overalt på messen, ikke kun ved din messestand.
Bestill derfor flyers/postkort til å reklamere ”andre steder” på messen,
f.eks. i kaféer og velkomstområder.

11. Gjør det enkelt å forstå ditt budskap
Husk at folk i første omgang kun kikker på din stand i to–tre sekunder. Benytt
derfor enkle budskaper, og husk en ”oneliner” plassert over hodehøyde, så man enkelt på
avstand kan se hva du tilbyr. Husk at mange gjester er litt generte, og gjerne på
avstand ønsker å kunne forstå hva du selger.

FØR MESSEN, MARKEDSFØRING

12. Fortell at du er på messen
Husk å fortelle på sosiale medier at du er tilstede på messen. Skriv det også i dine
E-post signaturer. Og send gjerne en personlig invitasjon til dine beste kunder.

13. Messemøte er enklere å booke enn et kundemøte
Har du kunder i databasen som det er vanskelig å få en avtale med, så minn
dem i god tid om messen. Ikke om din deltagelse, men om messen generelt.
Når messen nærmer seg, kan du følge opp og spørre om de stikker innom din stand for en
kopp kaffe. Det er ofte enklere å booke et slikt møte enn et alm. kundemøte.

14. Lag en målsetning
Avtal, innen dere drar, hva dere forventer å få ut av messen, så dere har avklart
forventningene. Det hjelper ikke at én i gruppen satser på 150 leads og en annen
er tilfreds med 15 leads.

UNDER MESSEN, LEADS LEADS LEADS

15. Når vi er på standen, så arbeider vi
Internt sniksnakk og E-post besvarelser foregår om kvelden. Og frokost
inntas ikke på standen.

16. Kjennskap til utgifter
Gjør det klart for alle du har med på messen hvor viktig det er å få notert leads
og snakket med så mange kunder som mulig. Minn om de store utgiftene det er med å
være på messe, når lønn, hotell og standleie medregnes. Hvert lead teller!

17. Samle inn leads, mange leads
Der kan være mange forskjellige grunner til at folk ikke har tid til en snakke om ditt produkt
på selve messen. Sørg for å få samlet inn E-post adresser fra alle som bare
er litt interessert. Vær frekk og spør om de vil bytte et visittkort med et
stykke sjokolade og lignende.

18. Ta notater
På de visittkortene du samler inn kan du lage ditt eget notat, f.eks. om personen har bedt om
spesiell informasjon. Du kan også notere personens bransje, så din oppfølging
blir mer relevant. Folk elsker å føle at de blir husket.

19. Lead challenge
Lag en konkurranse om hvem som kan samle flest leads, og vinneren kåres hver kveld
ved å sammenligne stokken av visittkort.

20. Ta med den beste selgeren, ikke den beste fagmannen
Ditt resultat fra messen kan mangedobles hvis du har med en utadvendt person,
som aktivt henvender seg til folk allerede ved mellomgangen. Dette punktet er meget viktig.

21. Pass på med hyggen …
Om kvelden under messen er det nesten alltid planlagt middager og events med alkohol.
Si nej takk til disse. Spis i stedet en god middag sammen med deres egen gruppe, og gå tidlig i seng.
Å stå på en messe er hardt nok uten tømmermenn og det er bruk for at du stiller i 110 %.

22. Glem ikke å selge til de andre leverandører
Begynn å stille opp din messestand i så god tid at du har tid til at komme rundt og hilse
på de andre utstillererne innen messen åpner.

23. Husk lemen-effekten
Lemen-effekten er sterk. Hvis det allerede er noen som har stoppet opp for at se på
din stand, gjør andre det også. Er det f.eks. kun en gjest igjen på din stand, kan du by
vedkommende på en kopp kaffe, så standen ikke blir helt tom.

ETTER MESSEN

24. Rask oppfølgning
Senest en uke etter messen, bør du følge opp. Gjerne før. Faktisk har det en god virkning hvis du
allerede om kvelden følger opp på dagens leads. Du kan ikke gjøre det i løpet av dagen,
for da er du naturligvis i full gang med å selge.

25. Oppfølgning til ledelsen
Lag en samlet oppfølging etter messen til ledelsen. Hvor mange leads blev innsamlet og var
der f.eks konkurrenter til stede på messen med spennende produkter? Husk fotos.

VIKTIGSTE TIPS

Messer virker!
Det er ikke for moroskyld at våre kunder år etter år drar avsted på messer. Grunnen er
naturligvis at det virker, og at det betaler seg. Å gå på messer er et glimrende supplement til onlinemarkedsføring. . Ikke minst, hvis du vil inn på nye markeder. Så finn frem kalenderen allerede nå og noter, hvor og når neste gang det avholdes en messe som er relevant for dig.